דלקים

סולר לחימום והסקה

דלקים

מאת גיא אלון

מעל ל98% אחוז מהתצרוכת העולמית האנרגתית היא ממקורות לא מתחדשים, בעיקר דלקים מאובנים, כך טוען הדו"ח השנתי משנת 2008 של ארגון הסביבה העולמי. מלבד המשמעויות האקולוגיות של העובדה, משמעות הסטטיסטיקה הזו היא שרובנו עושים שימוש רב בדלקים אלו, אפילו אם אנחנו לא לגמרי מודעים אליהם. להלן המחירים, היתרונות והחסרונות של חלק מהדלקים הנפוצים (וחלקם גם הנפיצים) ביותר.

 

נפט

 

הזהב השחור הזה התגלה כבעל יכולת להפוך מדינות נחשלות לאימפריות פיננסיות, ואת הבית הקר שלנו למקום חמים (ולעיתים מריח לא נעים מנפט). השימוש התעשייתי או התחבורתי בנפט כמעט ועבר לגמרי מהעולם בגלל הנוחות הגדולה יותר שמספקים הדריבטים של נפט (להלן), ולכן המקום העיקרי בו נמצא נפט בימנו (מלבד בבארות בכוויט או אלאסקה) הוא מערכות החימום הביתיות. מלבד הריח הלא נעים (שלא אמור להיות אם המערכת פועלת כראוי) והזיהום הסביבתי שיוצרים תוצרי שריפת הנפט (שוב, אלה אמורים להיות מינימליים במערכות חימום שפועלות כראוי, ובכל מקרה בשימוש ביתי מדובר בכמויות זניחות יחסית) מדובר סך הכל במקור אנרגיה זול יחסית. מילוי מיכל בן 200 ליטרים (אמור להספיק לרוב החורף בשימוש מבוקר) יעלה בסביבות ה1000 שקלים כולל הובלה ומילוי.

 

סולר

 

הנפט שבו עסקנו לעיל מכיל למעשה תערובת של תרכובות פחם רבות, שנוצרו ככל הנראה בעקבות שינויים כימיים של השאריות האורגאניות של יערות פרה היסטוריים (ומכן גם כמותו המוגבלת של הנפט על פני כדור הארץ). אם נחמם באופן מבוקר את הנפט, טמפרטורות שונות יגרמו לחומרים שונים להתאדות, ועל בסיס זה פועל עיקרון הזיקוק. אחד החומרים האחרונים שיתאדו (בטמפרטורות של מעל 200 צלסיוס) הוא הסולר, כיוון שכמותו בנפט גבוהה יחסית וזיקוקו פשוט הסולר הוא אחד הדריבטים הזולים של הנפט.

 

עם זאת, מדובר בחומר עם אוקטן (מדד לכמות האנרגיה האצורה בחומר) לא גבוהה יחסית, והאנגרגיה הרבה הדרושה להתחלת תהליך הבערה (הוא לא דחיס) הופכת אותו ליעיל רק במערכות גדולות יחסית. אי לכך מנועי ותנורי הסולר הם גדולים יחסית, ומותקנים בעיקר בכלי רכב גדולים או כמערכות חימום ביתיות ומערכות חימום מרכזיות לכל הבניין, ולא ברכבים פרטיים על פי רוב. חשוב גם לציין שכיוון שמדובר בחומר כבד ולא נדיף יחסית, בניגוד לבנזין הסולר לא מתפוצץ (אפשר בביטחון מוחלט לזרוק גפרור בוער למיכל סולר, הגפרור פשוט יכבה). מחיר ליטר סולר עומד היום על כשישה שקלים בישראל, וניתן לרדת ממחיר זה בקניה מרוכזת של כמות גדולה לחימום ביתי.

 

בנזין

 

הכוח המניע של מרבית התחבורה הקלה בעולם הפך לכה נפוץ דווקא בגלל היותו נפיץ. ככזה קל יותר להדליק אותו והשימוש בבנזין אפשר יצירת מנועים קטנים בהרבה ממנועי הסולר (מנועים שמתאימים במיוחד לכלי רכב פרטיים, אופנועים, סירות קלות וכו'). עם זאת דווקא בגלל זה הבנזין נוטה לעלות בלהבות בקלות (לראיה כל סצנות הפיצוצים של סרטי שווארצנגר) ולהריח (שוב, הריח הוא מולקולות נדיפות), ולכן כמעט ולא נעשה בו שימוש בהסקה ביתית. מחירי הבנזין עלו לפני חודשיים ב30 אגורות לליטר ועומדים כיום על 6.5 שקלים פחות או יותר.

אתר לוקאלי הוא מדריך בעלי מקצוע הגדול בישראל שמכיל בעלי מקצוע מכל התחומים, מכל הארץ

מקור המאמר: articles.co.il

 

חייגו אלינו לקבלת פרטים נוספים דילוג לתוכן